Szanty, to pieśni pracy wykonywane na żaglowcach w XVIII i XIX wieku. Ich głównym celem było synchronizowanie czynności wykonywanych przez grupy żeglarzy, pomagając w zgraniu działań wymagających dużej siły lub wykonywanych w rytmiczny sposób. Szanty wykonywane były podczas różnych prac na statku, takich jak rwienie kotwicy, wciąganie żagli czy prac przy pompach.
Te pieśni charakteryzowały się specyficznymi tempami, rytmicznymi podziałami i akcentami, dopasowanymi do konkretnych czynności wykonywanych na statku. Istniały różne rodzaje szant, takie jak fałowe, kabestanowe, kotwiczne czy pompowe, dostosowane do różnych zadań.
Teksty szant często były sprośne, a imiona kobiet używane w nich, najczęściej pochodzące z portów, nadawano ciężkim przedmiotom do ruszenia. Wiele szant było inspirowanych pieśniami innych grup zawodowych, takich jak górnicy czy rwacze bawełny.
Oprócz szant, na statkach śpiewano także inne pieśni zwane kubrykami, które były balladami wykonywanymi w spokoju w wolnych chwilach od pracy. Istniały także pieśni śpiewane przez oficerów, zwane pieśniami z mesy.
Współcześnie termin „szanty” obejmuje również szeroki zakres pieśni i piosenek o tematyce żeglarskiej, włączając w to także współczesne kompozycje o charakterze żeglarskim. Polska jest jednym z czołowych krajów, jeśli chodzi o szanty, a polscy żeglarze imponują bogactwem repertuaru i organizują wiele festiwali szantowych. Polskie szanty obejmują także dziecięce szanty oraz szanty śpiewane wyłącznie przez kobiety.
Piosenki żeglarskie z chwytami na gitarę
Byle dalej – Andrzej Korycki, Dominika Żukowska
Chciałem być – Krzysztof Krawczyk
Dziesięć W Skali Beauforta – Krzysztof Klenczon
Gdzie ta keja – Jerzy Porębski
Hej, żeglujże żeglarzu – Maryla Rodowicz
Kołysanka – Andrzej Korycki, Dominika Żukowska
Morskie opowieści – Drunken Sailor
Morze, moje morze – EKT Gdynia
Plasterek cytryny i ja – Andrzej Korycki
Pieśń gruzińska – Andrzej Korycki i Dominika Żukowska
Pod Sztokfiszem – Dominika Żukowska i Andrzej Korycki